7 juni 2026

4 gedachten over “Is er (opnieuw) ruimte voor een Vlaams sociaalliberalisme?

  1. Ik ben het eens met Vista als sociaalliberale partij .
    Wat betekent de Vlaamse dimensie voor Vista ?
    Dat is wellicht moeilijker te omschrijven …

    1. Ik denk dat het “Vlaamse” vandaag vooral op twee domeinen zit:

      1. Hoe maken we Vlaanderen authentiek democratischer? De huidige Vlaamse politiek is een kopie van de Belgische: grote kabinetten, doorgeschoten particratie, te hoge drempels, etc…

      2. Ten tweede is voor mij de relatie tussen Vlaanderen en Brussel cruciaal. Alle andere Vlaamse partijen lijken zich geen moer aan te trekken van wat in Brussel gebeurt, terwijl die stad van cruciaal belang is voor Vlaanderen en de Vlaamse economie. Een doorgedreven beleid om een zo sterk mogelijke band met Brussel te smeden, is waar Vista moet op inzetten.

  2. Het sociaal liberalisme is een mooie politieke beweging.
    Alleen stel ik mij de vraag of er in Vlaanderen nog behoefte of electorale ruimte is voor dit sociaal liberalisme ?
    Er mee rekening houden dat Vooruit volledig opgeschoven is naar het centrum, met een vernieuwende sociaal democratische stroming.
    Ook de grootste partij NVA is voor een deel opgeschoven naar het populaire centrum.
    Met andere woorden, een sociaal liberale partij zal het altijd moeilijk hebben om een mooi verkiezingsresultaat te boeken, laat staan de kiesdrempel te halen. De enige ruimte die ik zie voor VISTA is een uitgesproken Vlaams discourt te volgen, maar zelfs dan blijft het mijn inziens moeilijk…Vlaanderen is Nederland niet !

    1. Beste Dirk, het klopt dat de kiesdrempel het voor nieuwe partijen zeer moeilijk maakt om een plek te veroveren in het Vlaamse politieke landschap. Maar net omdat de 2 extreme partijen vandaag bijna 1 op de 3 stemmen wegkapen, telt in het centrum elke stem dubbel, omdat de strijd er inderdaad zeer heftig is met veel partijen kort op elkaar.

      Een nieuwe partij hoeft daarom ook niet meteen de kiesdrempel te halen om toch een rol van betekenis te kunnen spelen. Net zoals een zweeppartij kan een nieuwe partij als Vista bepaalde standpunten ingang doen vinden bij anderen, die schrik krijgen anders teveel stemmen te verliezen. De idee dat een stem pas waardevol is als ze gegeven wordt aan een partij die de kiesdrempel haalt, is een idee die gevestigde partijen zeer graag verkondigen, maar eigenlijk helemaal niet klopt.

      Dus: volg gewoon je eigen politieke overtuiging. Sluit die bij best bij Vista, steun en stem dan Vista !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *